Black Friday is dé dag om producten te kopen aan gigantische kortingen. Een spannende dag voor heel wat webshops, want dit zorgt voor een pak meer bezoekers dan op andere dagen.
Wat is de oorsprong van Black Friday?
Black Friday is overgewaaid uit Amerika. Daar was het oorspronkelijk het startpunt van het seizoen voor de kerstaankopen. Werknemers kregen vrij en konden 's nachts al beginnen met shoppen. Dit zorgde voor een gigantische drukte en chaotische situaties in winkels. Gelukkig is dit nu iets dat we volledig online kunnen beleven dankzij de vele webshops. Geen gedoe om naar de winkel te gaan en rijtje te schuiven. Eenvoudig shoppen vanuit jouw luie zetel.
Waar moet je als handelaar kansen grijpen?
Je kan je onderscheiden van de concurrentie door goed op voorhand te communiceren en in te zetten op een specifieke Black Friday landingspagina. Zet voor de bekendmaking in op verschillende platformen, advertising, social media, nieuwsbrieven, banners op je website, ... Zo ben je zeker dat je webshop goed in the picture is.
Hoe snel is je webshop?
Een reden waarom klanten vaak afhaken is omdat de site te traag is. Dit is iets wat je absoluut moet trachten te vermijden. Wacht niet tot het te laat is en check op voorhand op alles voorzien is op deze verhoogde trafiek. Zit je toch met een probleem? Contacteer tijdig jouw websitebouwer, zij kunnen gericht op zoek naar de oorzaak en bijsturen waar nodig.
Bekijk goed op voorhand de technische mogelijkheden
Klanten kijken op deze dag uit naar goede deals. Bekijk dus zeker op voorhand of jouw webshop is voorzien op het aanbieden van gerichte kortingen. Laat je website de combinatie van meerdere kortingscodes combineren toe en is dat de bedoeling? Is het zo dat alles juist verrekend wordt op het einde van de rit? Plaats een testbestelling om helemaal zeker te zijn. Dit geeft jou de kans om de zaken vooraf aan te pakken.
Zorg dat je alles grondig test
Dat alles goed werkt is geen overbodige luxe, zorg dus zeker dat je op voorhand voldoende test. Het liefst nog verschillende scenario's: 1 item kopen met korting, 3 items met korting en betalen met een cadeaubon, ... Zo kan je alle foutjes eruit halen en ben je zeker dat het grondig werkt. Hoe je webshop werkt op mobile is ook iets waar je zeker bij stil moet staan. De user experience zorgt ervoor dat de klant alles vlot kan vinden en een leuke shop ervaring heeft.
Meer tips nodig? Contacteer ons gerust! We helpen je graag verder om een webshop te ontwikkelen.