3 min

Hoe schrijf je een sterke call to action (CTA)?

call to action schrijven

Wil je dat iemand via jouw website contact opneemt, een magazine downloadt of een product koopt? Dan is een goede call to action (CTA) onmisbaar. Zo overtuig je de bezoeker en trek je hen over de streep om actie te nemen.

Wat is een call to action?

Een call to action komt voor in heel wat verschillende vormen. Meestal is het een knop of een titel maar het kan evengoed een icoon, afbeelding of tekst zijn. Een duidelijk voorbeeld hiervan is een contactknop. Met een CTA wil je de bezoeker in een bepaalde richting sturen door gebruik te maken van een heldere, korte boodschap die overtuigt. Op de juiste manier de aandacht trekken met een conversie als doel. 

Call to action voorbeelden

Overtuigen doe je door een activerende tekst te schrijven waarmee je de bezoeker nieuwsgierig maakt. Toch is het belangrijk om zo concreet mogelijk te zijn. Je kan verschillende accenten leggen, afhankelijk van de doelgroep van jouw website. Een goede tone of voice die past bij de website zal het beduidend beter doen. Bij de ene site kan je een persoonlijker accent leggen dan bij de andere.

Voorbeelden van goede CTA'S:

  • Ik wil een nieuwe website
  • Download gratis het magazine
  • Maak snel je afspraak
  • Solliciteer nu
  • Ontdek onze aanpak

Wanneer is iets een slechte call to action? 

  • De button springt niet uit de pagina, niemand merkt op dat het een knop is. De vormgeving is niet overtuigend.
  • De bezoeker weet niet wat hij kan verwachten door de copy, er is geen duidelijk doel.
  • De CTA is niet relevant voor elke specifieke pagina.
  • De call to action is te passief geschreven. 

Zet in op overtuigende animaties

We zijn allemaal visueel ingesteld, vergeet dus zeker niet om in te zetten op aantrekkelijke interacties. Een hover wanneer je met de muis over een button gaat zal meer in het oog springen wanneer het geanimeerd is en zal zo meer kliks opleveren. Het juiste muis icoon lijkt een detail, maar is iets om niet uit het oog te verliezen. Wanneer de muis een handje wordt weten we instinctief dat we kunnen klikken en zullen we dat sneller doen.

Hoe zorg je voor conversie? 

Met een call to action begint je conversie-verhaal. Je overtuigt de bezoeker om meer te weten te komen over iets en zo contact op te nemen. Maar daar stopt het niet, een website is een totaalverhaal. De call to actions kunnen overtuigend geschreven zijn maar, de kans is groot de klant alsnog afhaakt doordat er geen algemeen vertrouwen is. Een website die niet responsive is of een verouderde look heeft kan al meteen voor spelbreker optreden.  Investeer dus in het totaalplaatje.

Call to actions schrijf je op maat

Er is geen algemene perfecte CTA. Alles hangt af van de doelgroep, het bedrijf, het doel, ... Wees je dus goed bewust van wat je wil dat bezoekers doen. Ben je niet zeker van je stuk? Zet dan in op A/B testing. Zo analyseer je meteen wat werkt en wat niet. 

Advies op maat nodig? Wij helpen je graag verder


Ook gebruik maken van onze expertise?

Maak een afspraak