5 min

10 things to think about bij de opstart van een webshop

online shopping

Overweeg je om jouw product of dienst binnenkort ook online aan te bieden? Of wil je een compleet nieuw online bedrijf uit de grond stampen? Lees dan snel even verder. In deze blog delen wij tien zaken die je niet over het hoofd mag zien bij de opstart van je eigen webshop. Handig voor wie niet weet waar te beginnen of als overzichtelijke checklist voor wie al een stapje verder staat!

1. Begin met een e-businessplan

Net zoals bij een fysiek bedrijf, begin je best niet zonder een weloverwogen plan aan je webwinkel. Een e-businessplan is de ideale leidraad voor de verdere opbouw van je webshop. Het is bovendien de ideale tool om eventuele partners een duidelijk inzicht te geven in jouw doelen en zo betere resultaten te verkrijgen. Een goed businessplan moet op zijn minst de volgende elementen bevatten:

  • Omschrijving van de webshop: wat ga je verkopen, aan wie en wat maakt jouw bedrijf anders dan anderen?
  • Concurrentieanalyse: wie zijn jouw belangrijkste concurrenten? Waarin scoren zij goed en minder goed? Waar ben jij beter in?
  • Financiële inschatting: wat is jouw startbudget? Hoeveel verwacht je te verkopen? Welke hoeveelheid moet je verkopen om financieel gezond te blijven?
  • Doelgroepanalyse: breng in kaart hoe jouw doelgroep eruit ziet en wat hun noden en verwachtingen zijn.
  • Producten: verduidelijk welke producten (of diensten) je gaat aanbieden op je webshop.

2. Zoek een goed webpartner die bij je past

Vandaag de dag vind je op het internet tal van doe-het-zelf pakketten om een webshop te starten. Voor sommige projecten kan dit zeker een optie zijn, bijvoorbeeld wanneer je handgemaakte juwelen of t-shirts op kleine schaal wil verkopen via het internet. Gaan jouw ambities een pak verder? Dan raden we je zo’n pakket eerder af. Een van de grootste nadelen van deze platformen is dat je vaak niet op persoonlijke hulpverlening kan steunen en het platform niet werd afgestemd op jouw specifieke noden en wensen. 

Een goede partner helpt je niet alleen bij het opzetten en bouwen van een webshop, ze zullen heel wat expertise bijbrengen die nodig is om tot een succesvolle verwezenlijking te komen. Ze zullen jouw webshop compleet op maat uitwerken afgestemd op jouw e-businessplan, wat niet alleen helpt om sneller je doelen te verwezenlijken, maar ook een betere verkoopervaring oplevert. Je wil tenslotte beter zijn dan jouw concurrentie, dat vraagt om een unieke aanpak.

Tot slot staat een goede partner je bij met raad en daad. Ze zullen jou technisch bijstaan in geval van problemen, zorgen voor een gebruiksvriendelijke CMS, mee nadenken over innovatie en groei en zorgen dat de technologie in functie van jouw business staat en niet omgekeerd. Zin om jouw plannen te bespreken? 

3. Denk na over een logische site-indeling

Is je e-businessplan klaar en heb je een partner op het oog? Dan kan je beginnen nadenken over de inhoudelijke kant van je website. Een logische structuur is cruciaal voor je webshop. Bezoekers geraken namelijk snel gefrustreerd en haken af wanneer ze hun weg niet vinden op je webwinkel. Denk dus goed na hoe je je producten gaat verdelen in categorieën. Dit doe je tenslotte niet alleen, jouw webpartner zal ook hier waardevolle expertise kunnen bijbrengen. Vergeet ook zeker niet om deze structuur te testen met je beoogde doelgroep. Als zij eenvoudig hun weg vinden, ben je op de juiste weg!

4. Goede productbeschrijvingen zijn key

Ook met goede teksten til je het niveau van je webshop dat tikkeltje hoger. In het schrijven van sterke productbeschrijvingen zit meer werk dan je zou verwachten. Denk dus zeker na wie dit op zich gaat nemen en hoe je dit in de toekomst zal aanpakken.

Maar deze tekstjes hebben nog een andere belangrijke meerwaarde: seo! Goede omschrijvingen kunnen je helpen om beter te scoren op Google en andere zoekmachines. Zorg ervoor dat je omschrijving goed geschreven is, relevant is en voldoende keywords bevat om zo je website beter vindbaar te maken.

5. Denk aan beeldmateriaal

Goede foto’s zijn onmisbaar voor een webshop. Klanten zijn visueel ingesteld en foto’s zullen hen overtuigen om een product al dan niet aan te schaffen. Slechte of onduidelijke foto’s kunnen tot minder verkopen leiden. Of net tot meer retours omdat de producten toch niet aan de verwachtingen blijken te voldoen. Voor de opstart denk je dus best goed na over je beeldmateriaal. Heb je op dit moment al voldoende kwalitatieve foto’s? Of moet je best nog op zoek naar een fotograaf? Denk zeker ook na over hoe je dit op de lange termijn gaat aanpakken. 

6. Een vlotte check-out is onmisbaar

Wist je al dat heel veel mensen hun online winkelwagentje achterlaten zonder hun bestellingen te plaatsen? Dat heeft natuurlijk verschillende oorzaken, maar een moeilijke of onduidelijke check-out spelen daarin zeker een rol. Zorg ervoor dat er weinig afleiding is (zoals links of andere klikelementen) en minimaliseer het aantal stappen. Lage of geen verzendkosten spelen zeker in je voordeel en een groot aantal betalingsmogelijkheden is ook een stimulans om de aankoop te voltooien. Het kan ook helpen om het winkelwagentje voor een bepaalde tijd te onthouden, zodat de klant dit later gemakkelijk kan hervatten.

check-out online winkel

7. Kies je betaalsysteem

Het ene betaalsysteem is het andere niet. De keuze van het juiste betaalsysteem is heel belangrijk voor jouw e-commerce website. Je kiest dit systeem best voor je aan de bouw van de webshop begint. Jouw webpartner vormt hiervoor een uitstekend adviseur en zal je kunnen vertellen wat de mogelijkheden zijn van elk systeem, welke kosten ze opleveren en welke partij mogelijks de beste match is voor jou.

Bij Thinline hebben we reeds verschillende webshops opgezet. Hulp nodig?

8. Zorg ervoor dat je webshop betrouwbaar oogt

Wanneer je als onbekend merk een webshop opstart, moet je eerst het vertrouwen winnen van potentiële kopers. Een betrouwbaar ogende webshop is daarom een must! Er zijn verschillende zaken die je kan toevoegen om meer vertrouwen op te wekken. Denk maar aan reviews en testimonials, contactgegevens of een fysiek adres. Ook certificaten (bv. een SSL-certificaat) kunnen hierin een belangrijke rol spelen. 

9. Stel een online marketingplan op

De lancering van je webshop lijkt misschien nog veraf, maar toch is het belangrijk om nog voor het begin stil te staan bij online marketing. Zonder online marketing loop je namelijk altijd het risico dat niemand je webwinkel bezoekt! Je werkt dus best op voorhand een strategie uit over hoe je exact gaat inzetten op advertenties en sociale media. Zorg dat je dit budget meetbaar maakt en stel ook duidelijke doelen op.

Ook hier kan een geschikte partner je zeker ondersteunen! Ontdek wat wij zoal voor je kunnen betekenen.

10. Denk na over je aftersales service

Je wil natuurlijk zoveel mogelijk klanten gelukkig maken met jouw producten. Helaas kan je nooit iedereen tevreden stellen. Soms had de klant hogere verwachtingen, of liep er iets fout bij de levering. Dan is de kans groot dat de klant opnieuw contact met je opneemt. Denk dus goed na over welke aftersales service jij wil aanbieden aan je klanten. Kunnen ze gratis retourneren? Zijn er voorwaarden aan deze retournering? Werk je met een live customer support? Belangrijk is dat je alles tot in de details uitdenkt en er rekening mee houdt tijdens het opzetten van je online shop.

Hou ook rekening met de specifieke wettelijke bepalingen die je hoort na te leven. Die zijn niet alleen verplicht, maar maken deel uit van jouw aftersales service.

Kan je deze tien punten allemaal afvinken? Dan ben je klaar voor de start van je online webshop. Loop je nog vast op enkele technische zaken?

Aarzel dan niet om ons te contacteren. We helpen graag verder.



Ook gebruik maken van onze expertise?

Maak een afspraak