1 min

Nieuwe website? Dit is de SEO migratie checklist

Gevonden worden op het web, dat willen we allemaal. Heb je een bestaande site en wil je overschakelen naar een andere domeinnaam? Of krijgt jouw nieuwe website een vernieuwde structuur? Zet dan zeker de SEO-waarde van je oude website over naar de nieuwe website. Goed voor zoekscore en zo ben je zeker dat alles vlot bereikbaar is.

Wat is een redirect?

Dit is een doorverwijzing van een oude naar een nieuwe link. Zo komt de bezoeker op de juiste pagina terecht ook al gebruikt hij hiervoor een andere (oude) url. Er is zijn 2 soorten redirects, een 301 en een 302 redirect. Wanneer gebruik je een 301 redirect? Bij een permanente verplaatsing naar een andere URL. Wanneer je dus officieel aan het verhuizen bent en de oude links permanent verdwijnen. Een 302 redirect gebruik je bij een tijdelijke verplaatsing. Twijfel je over een structurele structuurwijziging. Ga dan eerst voor een 302. In deze blogpost gaan we het vooral over de 301 redirect hebben in het kader van een website vernieuwing of verhuis.

Doorloop deze stappen voor de lancering van je nieuwe website:

In real life verhuizen doe je niet in 1-2-3. Het vraagt om een grondige planning en voorbereiding. Online pak je dit best op dezelfde manier aan. Let op, elke SEO-migratie is uniek. We geven hier graag enkele tips & tricks, maar wanneer je zelf nooit een migratie doorlopen hebt is het slim om te rekenen op de hulp van een ervaren partner.

1. Migreer alle content

Alle kwaliteitsvolle content neem je best rechtstreeks over van de oude site. Het zou zonde zijn om oude blogposts niet mee over te nemen wanneer ze nog altijd relevant zijn of bijdragen aan hogere relevantie van keywords in jouw website. Zorg er zeker ook voor dat je de meta title, keywords, meta description, ... overneemt. 

2. Genereer XML sitemaps van uw oude site

Met een XML sitemap breng je eenvoudig al je oude url's in beeld die geredirect kunnen worden. Doorgaans bezit jouw website reeds zo’n sitemaps en kan je dit eenvoudig bereiken via /sitemap.xml achter jouw domeinnaam te schrijven. Met deze site kan je eenvoudig een XML sitemap genereren:  www.xml-sitemaps.com Je hebt hiervoor ook heel wat betalende tools die je meteen extra pagina-informatie kunnen geven zoals de meta omschrijving, de meta titel, geïndexeerd ja of nee. Een voorbeeld qua tool is: www.screamingfrog.co.uk/seo-spider. Maar er zijn vast nog tal van andere goede tools te vinden.

 

3. Giet alle redirects in een overzicht

Wanneer je alle oude url's hebt én de nieuwe dan kan je deze 2 aan elkaar beginnen te koppelen. Het slimste is om te beginnen na de domeinnaam zelf. Je neemt bijvoorbeeld ipv: 'https://www.thinline.be/wat-wij-doen' meteen '/wat-wij-doen' als nieuwe url. Deze plaats je naast de oude URL, hiervan mag je ook de domeinnaam weglaten. In de eerste kolom geven we weer wat voor een redirect het is. De kolom WAAR/ONWAAR geeft aan of de oude url gelijk staat aan de nieuwe URL. Is dat het geval, dan moet er geen 301 ingesteld worden en verwijderen we deze url's. 

Het is belangrijk om te zorgen dat er geen redirect chains zijn. ‘Redirect chains?’ We spreken van een redirect chain wanneer de bezoeker in een loop terecht komt en dus niet meer op de correcte een pagina uitkomt. Je gaat dan van een redirect naar een redirect naar een redirect, enz.

De lijst die je opstelt orden je van Z naar A (obv oude URL'S), zo kan alles in de juist volgorde ingelezen worden en detecteer je snel gelijkaardige url’s.

4. Vergeet geen backup te maken van de oude site

Dit hoeft zeker niet, maar het is toch makkelijk om op terug te vallen. Stel dat je niet alle blogposts overneemt, dan kan je op de backup toch nog altijd eens gaan kijken naar de oude content. Het is zonde om iets 'verloren' te laten gaan, stel dat er toch iets zou mislopen dan heb je nog altijd een referentie. 

5. Het opzetten van een 404 pagina

We hebben het hier dan wel vooral over 301 pagina's, maar toch moet je altijd zien dat er een 404 pagina aanwezig is. Hier landen bezoekers op waneer ze toch op een kapotte link zouden klikken. Een goede tekst op je 404 pagina zorgt ervoor dat je toch nog mensen warm kan maken voor je website. Het is belangrijk om er meteen ook een link bij te zetten die verwijst naar een belangrijke pagina op je website, zoals de homepage. Zo geef je de bezoeker een nieuw pad om te bewandelen. 

6. Ready? Set. Go!

Met deze tips kan je heel wat nuttig voorbereidend werk leveren voor jouw website-bouwer. Let wel, de ene site is de andere niet. Het beste praat je hierover met je web partner alvorens je aan de slag gaat.


Ook gebruik maken van onze expertise?

Maak een afspraak