Blog Social Media×


Zoeken

Categorieën

Archief

De digitale eerste indruk

Geschreven op in de categorie Social Media In dit digitale tijdperk is het vanzelfsprekend om een mening te hebben over iets of iemand waar je geen persoonlijke band mee hebt. Een persoon die je nog nooit ontmoette, een bedrijf waar je nog geen zaken mee deed, een brand waarvan je nog niets in huis haalde. Door social media en, veralgemeend, het hele web-gebeuren hebben we veelal op voorhand een opinie over brand X en persoon Y.
Hoewel deze mening meer dan waarschijnlijk zal wijzigen wanneer je dichter bij het subject in kwestie komt te staan, heeft deze "digitale" eerste mening nog steeds een betekenis.

You Only Get One Chance To Make A First Impression

Daarom is het belangrijk om als brand, maar ook als persoon, na te denken over de eerste indruk die je nalaat. Hiervoor moet je eerst onderzoeken waar jouw potentiële "newly mets" hun eerste impressie opdoen.
Heb je een actieve twitterstream en word je wel al eens geretweeted? Bezit je een facebook profiel met veel vrienden en worden jouw posts geducht gedeeld? Dan zit je sowieso met een hele boel personen die snel een eerste impressie over jou of je brand creëren.

Stand Out from the Crowd

Opvallen, vriendelijkheid en positivisme zijn hier de sleutelwoorden. Eerst en vooral moet je opgemerkt worden. De meest voor de hand liggende tool hiervoor is de profielfoto. Het visuele trekt altijd meer de aandacht dan het tekstuele (met uitzondering van grote vette Helvetica quotes, natuurlijk). Stel hier zelf de proef op de som en zoek welke van deze twitter profielfoto's het meest in het oog springen en waarom.

twitter-profile-picturesTe donkere of te lichte profiel foto's verdwijnen snel in deze mozaïek. Contrastrijke foto's of afbeeldingen met maar een handvol duidelijke kleuren springen eruit en zijn meteen herkenbaar. Deze afbeeldingen zetten zich sneller vast in het geheugen en zullen al gauw een belletje doen rinkelen wanneer men ze een volgende keer tegenkomt.

To the Point

De digitale consument is een lui persoon. Grote teksten worden snel weg geklikt en laten enkel een negatief saai imago achter. Korte en krachtige boodschappen etsen snel een duidelijk beeld in het brein van de consument. Hoe sneller de persoon in kwestie weet waar hij aan toe is, hoe beter. Een baseline of een bio die niet groter is dan 2 korte zinnen is voor een eerste indruk belangrijker dan een oplijsting van kwaliteiten of ellenlange tekst.