Blog Tips & Tricks×


Zoeken

Categorieën

Archief

10 things to think about bij de opstart van een webshop

Geschreven op in de categorie Tips & Tricks working-macbook-computer-keyboard-34577Overweeg je om jouw product of dienst binnenkort ook online aan te bieden? Of wil je een compleet nieuw online bedrijf uit de grond stampen? Lees dan snel even verder. In deze blog delen wij tien zaken die je niet over het hoofd mag zien bij de opstart van je eigen webshop. Handig voor wie niet weet waar te beginnen of als overzichtelijke checklist voor wie al een stapje verder staat!

1. Begin met een e-businessplan

Net zoals bij een fysiek bedrijf, begin je best niet zonder een weloverwogen plan aan je webwinkel. Een e-businessplan is de ideale leidraad voor de verdere opbouw van je webshop. Het is bovendien de ideale tool om eventuele partners een duidelijk inzicht te geven in jouw doelen en zo betere resultaten te verkrijgen. Een goed businessplan moet op zijn minst de volgende elementen bevatten:

- Omschrijving van de webshop: wat ga je verkopen, aan wie en wat maakt jouw bedrijf anders dan anderen?

- Concurrentieanalyse: wie zijn jouw belangrijkste concurrenten? Waarin scoren zij goed en minder goed? Waar ben jij beter in?

- Financiële inschatting: wat is jouw startbudget? Hoeveel verwacht je te verkopen? Welke hoeveelheid moet je verkopen om financieel gezond te blijven.

- Doelgroepanalyse: breng in kaart hoe jouw doelgroep eruit ziet en wat hun noden en verwachtingen zijn.

- Producten: verduidelijk welke producten (of diensten) je gaat aanbieden op je webshop.

2. Zoek een goed webpartner die bij je past

Vandaag de dag vind je op het internet tal van doe-het-zelf pakketten om een webshop te starten. Voor sommige projecten kan dit zeker een optie zijn, bijvoorbeeld wanneer je handgemaakte juwelen of t-shirts op kleine schaal wil verkopen via het internet. Gaan jouw ambities een pak verder? Dan raden we je zo'n pakket eerder af. Een van de grootste nadelen van deze platformen is dat je vaak niet op persoonlijke hulpverlening kan steunen en het platform niet werd afgestemd op jouw specifieke noden en wensen.

Een goede partner helpt je niet alleen bij het opzetten en bouwen van een webshop, ze zullen heel wat expertise bijbrengen die nodig is om tot een succesvolle verwezenlijking te komen. Ze zullen jouw webshop compleet op maat uitwerken afgestemd op jouw e-businessplan, wat niet alleen helpt om sneller je doelen te verwezenlijken, maar ook een betere verkoopervaring oplevert. Je wil tenslotte beter zijn dan jouw concurrentie, dat vraagt om een unieke aanpak.

Tot slot staat een goede partner je bij met raad en daad. Ze zullen jou technisch bijstaan in geval van problemen, zorgen voor een gebruiksvriendelijke CMS, mee nadenken over innovatie en groei en zorgen dat de technologie in functie van jouw business staat en niet omgekeerd. Zin om jouw plannen te bespreken?

3. Denk na over een logische site-indeling

Is je e-businessplan klaar en heb je een partner op het oog? Dan kan je beginnen nadenken over de inhoudelijke kant van je website. Een logische structuur is cruciaal voor je webshop. Bezoekers geraken namelijk snel gefrustreerd en haken af wanneer ze hun weg niet vinden op je webwinkel. Denk dus goed na hoe je je producten gaat verdelen in categorieën. Dit doe je tenslotte niet alleen, jouw webpartner zal ook hier waardevolle expertise kunnen bijbrengen. Vergeet ook zeker niet om deze structuur te testen met je beoogde doelgroep. Als zij eenvoudig hun weg vinden, ben je op de juiste weg!

4. Goede productbeschrijvingen zijn key

Ook met goede teksten til je het niveau van je webshop dat tikkeltje hoger. In het schrijven van sterke productbeschrijvingen zit meer werk dan je zou verwachten. Denk dus zeker na wie dit op zich gaat nemen en hoe je dit in de toekomst zal aanpakken.

Maar deze tekstjes hebben nog een andere belangrijke meerwaarde: seo! Goede omschrijvingen kunnen je helpen om beter te scoren op Google en andere zoekmachines. Zorg ervoor dat je omschrijving goed geschreven is, relevant is en voldoende keywords bevat om zo je website beter vindbaar te maken.

5. Denk aan beeldmateriaal

Goede foto's zijn onmisbaar voor een webshop. Klanten zijn visueel ingesteld en foto's zullen hen overtuigen om een product al dan niet aan te schaffen. Slechte of onduidelijke foto's kunnen tot minder verkopen leiden. Of net tot meer retours omdat de producten toch niet aan de verwachtingen blijken te voldoen.

Voor de opstart denk je dus best goed na over je beeldmateriaal. Heb je op dit moment al voldoende kwalitatieve foto's? Of moet je best nog op zoek naar een fotograaf? Denk zeker ook na over hoe je dit op de lange termijn gaat aanpakken.

woman-holding-card-while-operating-silver-laptop-9194366. Een vlotte check-out is onmisbaar

Wist je al dat heel veel mensen hun online winkelwagentje achterlaten zonder hun bestellingen te plaatsen? Dat heeft natuurlijk verschillende oorzaken, maar een moeilijke of onduidelijke check-out spelen daarbij zeker een rol. Zorg ervoor dat er weinig afleiding is (zoals links of andere klikelementen) en minimaliseer het aantal stappen. Lage of geen verzendkosten spelen zeker in je voordeel en een groot aantal betalingsmogelijkheden is ook een stimulans om de aankoop te voltooien. Het kan ook helpen om het winkelwagentje voor een bepaalde tijd te onthouden, zodat de klant dit later gemakkelijk kan hervatten.

7. Kies je betaalsysteem

Het ene betaalsysteem is het andere niet. De keuze van het juiste betaalsysteem is heel belangrijk voor jouw e-commerce website. Je kiest dit systeem best voor je aan de bouw van de webshop begint. Jouw webpartner vormt daarbij een uitstekend adviseur en zal je kunnen vertellen wat de mogelijkheden zijn van elk systeem, welke kosten ze opleveren en welke partij mogelijks de beste match is voor jou.

Bij Thinline hebben we reeds verschillende webshops opgezet. Hulp nodig?

8. Zorg ervoor dat je webshop betrouwbaar oogt

Wanneer je als onbekend merk een webshop opstart, moet je eerst het vertrouwen winnen van potentiële kopers. Een betrouwbaar ogende webshop is daarom een must! Er zijn verschillende zaken die je kan toevoegen om meer vertrouwen op te wekken. Denk maar aan reviews en testimonials, contactgegevens of een fysiek adres. Ook certificaten (bv. een SSL-certificaat) kunnen hierin een belangrijke rol spelen.

9. Stel een online marketingplan op

De lancering van je webshop lijkt misschien nog veraf, maar toch is het belangrijk om nog voor het begin stil te staan bij online marketing. Zonder online marketing loop je namelijk altijd het risico dat niemand je webwinkel bezoekt! Je werkt dus best op voorhand een strategie uit over hoe je exact gaat inzetten op advertenties en sociale media. Zorg dat je dit budget meetbaar maakt en stel ook duidelijke doelen op.

Ook hier kan een geschikte partner je zeker ondersteunen! Ontdek wat wij zoal voor je kunnen betekenen.

10. Denk na over je aftersales service

Je wil natuurlijk zoveel mogelijk klanten gelukkig maken met jouw producten. Helaas kan je nooit iedereen tevreden stellen. Soms had de klant hogere verwachtingen, of liep er iets fout bij de levering. Dan is de kans groot dat de klant opnieuw contact met je opneemt. Denk dus goed na over welke aftersales service jij wil aanbieden aan je klanten. Kunnen ze gratis retourneren? Zijn er voorwaarden aan deze retournering? Werk je met een live customer support? Belangrijk is dat je alles tot in de details uitdenkt en er rekening mee houdt tijdens het opzetten van je online shop.

Hou ook rekening met de specifieke wettelijke bepalingen die je hoort na te leven. Die zijn niet alleen verplicht, maar maken deel uit van jouw aftersales service.

Kan je deze tien punten allemaal afvinken? Dan ben je klaar voor de start van je online webshop. Loop je nog vast op enkele technische zaken? Aarzel dan niet om ons te contacteren. We helpen graag verder.

Computer Security Day: met deze tips blijft je bedrijf veilig in de cloud

Geschreven op in de categorie Tips & Tricks Van Uber en Sony's Playstation Netwerk tot zelfs Facebook en Yahoo... Het lijkt wel alsof vandaag niemand meer veilig is voor hackers en datalekken. Op Computer Security Day staan we wereldwijd even stil bij het belang van een goede beveiliging.

srh-hrbch-xjc-frjbuw-unsplash

Verkies een goede partner

Een goede digitale partner is de eerste stap naar een veilige website/webapplicatie. Zo kiezen we bij Thinline bewust voor een eigen CMS-systeem, in plaats van een meer bekend systeem als Wordpress of Drupal. Een eigen CMS biedt niet alleen meer vrijheid, maar heeft ook heel wat voordelen op vlak van security. Aangezien er minder websites op het systeem draaien, vormt het al een minder interessant doelwit dan een wereldspeler als Wordpress. Daarnaast is de code niet vrij beschikbaar op het net én kunnen we voor elk project de nodige aangepaste security voorzien.

Een ander groot voordeel van een digitale partner is dat je altijd kan rekenen op echte support in plaats van de steun van een onbekende community. Bij een easy-to-use CMS die je zelf kan opzetten, wordt je vaak niet verwittigd van eventuele inbreuken en ben je op jezelf aangewezen om het probleem op te lossen. Een goede partner zal tijdig problemen opmerken, actie ondernemen en jou uitgebreid briefen om nieuwe inbreuken tegen te gaan.

Maak de toegang tot je account voldoende complex

De login tot je cms-systeem of applicatie in de cloud is de snelste weg voor hackers naar heel wat informatie die je liever verborgen houdt. Denk dus goed na over sterke gebruikersnamen en wachtwoorden, zodat deze niet eenvoudig te achterhalen zijn. Update wachtwoorden ook op regelmatige basis en hergebruik nooit een oud wachtwoord. Wees altijd extreem voorzichtig met het neerschrijven en delen van login gegevens. Deel deze bijvoorbeeld nooit via e-mail of apps als Messenger en Whatsapp. Je maakt best ook geen lijstje met wachtwoorden op je smartphone of laptop, in het geval deze ooit gestolen zouden worden.

Tip: Vermijd een standaard gebruikersnaam zoals Admin of Root

security-4497950-1920

Kies voor een HTTPS-site

HTTPS, de beveiligde versie van een HTTP-protocol, is vandaag een echte must. Je kan zo'n website eenvoudig herkennen aan het slotje die naast een webadres wordt weergeven. Door dit protocol kan data tijdens het transport niet afgeluisterd of gewijzigd worden. De data wordt versleuteld, waardoor derden de informatie niet kunnen herkennen.

Een HTTPS-site wekt bovendien extra vertrouwen bij bezoekers én zorgt voor een snellere laadtijd. Bij Thinline wordt elke website standaard voorzien van deze veilige verbinding.

 

Betrek het volledige bedrijf

De oorzaak van een beveiligingsprobleem schuilt vaak in de kleinste hoekjes. Net daarom is het belangrijk om elke werknemer bij te scholen over veilig en verantwoord computergebruik. Leer hen bijvoorbeeld de signalen van phishing herkennen en maak duidelijk over welke gegevens nooit gecommuniceerd mag worden, zelfs wanneer de vraag van een betrouwbare bron lijkt te komen.

Wees extra voorzichtig met gevoelige data

Sommige data zijn gevoeliger dan andere data. Als je bedrijf gevoelige gegevens zoals wachtwoorden, bankgegevens of medische informatie verzamelt, dan is de juiste technische ondersteuning cruciaal.

Bij Thinline wordt gevoelige data steeds veilig afgeschermd en waar mogelijk voorzien van encryptie.Het is een proces waarbij je gegevens extra versleuteld worden vooraleer ze in de cloud worden gezet.

 

hack-813290-1280

Maak regelmatig back-ups

Vermijd ten slotte ernstig dataverlies door op regelmatige basis een back-up te maken van je gegevensbestanden. Als je dan toch door het noodlot getroffen wordt, ben je tenminste niet alles in een klap kwijt. Denk eraan om deze back-ups off-site te bewaren, anders maak je het hackers wel heel eenvoudig. Wij voorzien elk project van een doordacht back-up proces, zodat jij op je beide oren kan slapen.

Plannen om jouw bedrijfsproces in de cloud te zetten? Kom gerust eens praten over jouw project!

Is uw website mobiel vriendelijk?

Geschreven op in de categorie Tips & Tricks "Responsiveness webdesign" is al enkele jaren een begrip op het web maar wat is het nu eigenlijk en waarom is het belangrijk dat uw website responsive is?

Een responsive website past zich aan volgens het scherm waarop hij bekeken wordt. Of het nu een klassieke desktop monitor is, een groot TV-scherm, een tablet of een smartphone, je kijkt steeds naar dezelfde website waarvan de layout zicht heeft aangepast aan de resolutie/grootte van jouw beeldscherm. Afhankelijk van de beschikbare ruimte zal de website meer of minder zaken tonen in een aangepaste opmaak. De tekst is bijgevolg altijd goed leesbaar, menu's zijn vlot aanklikbaar en de belangrijkste content springt in het oog.

mobiledevices-responsive-webdesign

Gebruiksvriendelijkheid troef

Doordat de website zich aanpast aan de verschillende schermen en dus de verschillende toestellen wordt hij als "mobiel vriendelijk" aanzien. Dit betekent dat ook mobiele gebruikers vlot overweg kunnen met jouw website. Geen onleesbare tekst, geen gezoom, geen klein knopjes waarvoor jouw vingers te dik zijn, alles is afgestemd op een vlot gebruik.

We hoeven jou vast niet uit te leggen dat een gebruiksvriendelijke website scoort bij de gebruiker. De bezoeker zal sneller zijn info vinden, tot actie overgaan of jouw product online aankopen.

Google en mobiel vriendelijke websites, dat klikt!

Sinds 21 april 2015 heeft Google zijn zoekformule aangepast waardoor mobielvriendelijke websites een hogere score krijgen dan vergelijkbare websites die alleen voor één scherm-formaat zijn ontwikkeld. Hiermee wil Google ervoor zorgen dat websites consistenter werken over alle schermen heen.

Meer zelf, wie in de toekomst geen mobiel vriendelijke website heeft bestaat eigenlijk niet meer voor Google. Niet onlogisch als je weet dat ondertussen meer mensen mobiel zoeken via Google dan via een vast toestel.

Hoe weet ik dat mijn website mobiel vriendelijk is?

Hiervoor heeft Google speciaal een kleine tool ontwikkeld. Via deze website kan je controleren of jouw website mobiel vriendelijk is. Dit zegt echter niets over de snelheid of de gebruiksvriendelijkheid in de praktijk, maar geeft op zijn minst aan of je op de goede weg bent.

mobielvriendelijk-thinline

Mijn website is niet mobielvriendelijk, wat nu?

Is jouw website nog niet aangepast? Geen nood, beter laat dan nooit.

Contacteer ons vrijblijvend om de mogelijkheden te bekijken, maar wacht niet te lang, op de 2e trein kan je maar beter opzitten.

Help! Domeinnaam gestolen!

Geschreven op in de categorie Tips & Tricks Vaak komen klanten aankloppen met een domeinnaam waarvan ze geen licentiehouder zijn. Toch is het heel eenvoudig te controleren of een domeinnaam correct op jouw naam werd geregistreerd.

Een .be domeinnaam?

Surf naar DNS.be en volg onderstaande stappen. Vind je jouw gegevens onder "Domeinnaamhouder", dan bent u de rechtmatige eigenaar, proficiat!

dns_1

Een .com, .net of andere extensie?

Via WHOIS.net kan je nagaan of jij de eigenaar bent van jouw domeinnaam.

Nog geen domeinnaam?

Registreer jouw domeinnaam bij een betrouwbare partner.
Vergelijk prijzen, je zal snel ontdekken wie te duur en wie "te goedkoop" is (pay peanuts, get monkeys).
Zorg dat je een bewijs van registratie en betaling ontvangt. (bv. factuur)
Controleer na registratie of jouw gegevens correct zijn ingevuld.

Mijn domeinnaam staat niet op mijn naam, wat nu?

Neem eerst en vooral contact op met de instantie die jouw domeinnaam heeft geregistreerd en vraag voor een correctie. Mogelijks passen zij de gegevens zonder enig probleem aan.

Geen succes? Contacteer een andere (betrouwbare) hostingsfirma of webbedrijf, zij zullen jou vast en zeker verder helpen.