De Customer Journey van je klant identificeren is belangrijk, zeker voor jouw online kanalen. Je wil namelijk liefst dat je bezoekers ook echt tot actie overgaat op je gloednieuwe website of webshop. Het is belangrijk om deze fases te onderscheiden, zodat we hierop kunnen inspelen tijdens het ontwerpen en ontwikkelen van je project!
De customer journey is het traject dat een klant aflegt van de eerste kennismaking tot de uiteindelijke aankoop. Dat traject bestaat altijd uit verschillende fasen, waarin je de klant best op een andere manier benaderd.
In de eerste fase, de bewustzijnsfase, is de consument zich bewust van een bepaalde behoefte. Op dat moment hebben ze nog geen beslissing genomen over wat ze willen aankopen. In deze fase speelt naamsbekendheid een grote rol, want je wil natuurlijk dat er spontaan aan jouw merk gedacht wordt. In de overwegingsfase is vooral je merkimago van belang. Je wil dat de consument jouw merk gaat verbinden met een bepaald concept, zodat ze jouw producten overwegen wanneer ze een specifieke nood ervaren. Daarna volgt de aankoopfase. In die fase heeft de consument een keuze gemaakt en gaan ze over tot aankoop. De online vindbaarheid van je bedrijf of e-commerce website zijn in de aankoopfase van groot belang. Ook andere elementen zoals de gebruiksvriendelijkheid en user experience zijn hier van uiterst belang. Tenslotte volgt de loyalty fase. Je wil namelijk dat consumenten meer dan eenmalig bij jouw bedrijf kopen. Hierbij is klantentevredenheid key. Je kan dit stimuleren door bijvoorbeeld reviews te stimuleren of testimonials van tevreden klanten de delen op je website.